Fagartikkel:

– God fagkunnskap er god service

Når du skal investere i et kvalitetsmøbel er det avgjørende at selgeren har god kunnskap om produktene de selger, mener Torkel Olafsrud i Møbelringen.

Det er lett å ta for gitt at de du møter i butikken har solid fagkunnskap og vet hva de snakker om. Den som har gjort et altfor dyrt bomkjøp basert på dårlige råd, vet at det ikke alltid er tilfelle. Hos Møbelringen investerer de ansatte tid og energi på å tilegne seg den kunnskapen de trenger for å kunne være gode rådgivere for kundene sine.

Gress på taket og fjell så langt øyet kan se – her kommer du tett på naturen.Gress på taket og fjell så langt øyet kan se – her kommer du tett på naturen.
Kundene som er innom butikken til Torkel i Møbelringen Follo, setter stor pris på den fagkunnskapen han tilbyr. God kunnskap om produktene han selger er en viktig del av kundeservicen, mener han.

- Det å skulle kjøpe et møbel er en stor investering, og kvalitetsmøbler skal du kunne ha glede av i mange år fremover. Da er det helt avgjørende å få god veiledning, sier han.

Torkel er daglig leder i Møbelringen Follo, og legger stor vekt på fagkunnskap om møblene de selger i butikken. – Skal du ha en blomsterpotte, ønsker du kanskje ikke så mye hjelp. Men om du skal kjøpe for eksempel sofa eller seng, er det viktig at selgeren kan bistå med god informasjon.  

Gjengen i Follo får gode tilbakemeldinger fra kunder på at de gjør handelen litt ekstra hyggelig. – Det er det minste vi kan gjøre når folk velger oss.

 Opplæring fra leverandører

Olafsrud forteller at han og kollegene i butikken får god hjelp fra leverandørene når det kommer til informasjon om produktene. Kurs og informasjonsmateriell er tilgjengelig fra mange av merkevarene de fører i butikken, og dette brukes flittig av alle ansatte.

– På møbler som sofa eller seng er det ofte mye teknisk informasjon som er viktig med tanke på funksjonalitet, slitestyrke, bruksområde og levetid, og det kan være greit for kunden at vi sorterer ut den viktigste informasjonen for dem, sier han.

På nettsiden til Møbelringen, finnes det både praktiske guider og inspirerende artikler, som kan være et godt sted å starte når du skal ut på møbeljakt. I butikkene venter entusiastiske medarbeidere med mye fagkunnskap. – Å møte folk ansikt til ansikt er viktig, sier Torkel.

Torkel elsker å veilede kundene, så de får det aller beste møbelet for seg og sitt bruk. Torkel elsker å veilede kundene, så de får det aller beste møbelet for seg og sitt bruk.
Torkel elsker å veilede kundene, så de får det aller beste møbelet for seg og sitt bruk.

Kundene vil ha veiledning

For selv om mange gjør research på nett før de tar turen ut i butikken, er det mange som ønsker hjelp og veiledning i butikken. Torkel hjelper mer enn gjerne både de som skal møblere hele huset, og de som vil ha nye spisestoler. – Mange er glade for at de kan få hjelp når de skal investere i møbler de skal ha lenge, sier han. – Også når det kommer til skreddersøm av møbler, møbler hvor kunden selv kan velge farger, materialer og størrelser, er veiledning fra oss både ønsket og satt pris på. Noen synes rett og slett det kan bli litt overveldende med så mange valgmuligheter, og da hjelper vi mer enn gjerne til. 

Kultur for kunnskapsdeling

At alle ansatte er med på å dele kunnskap, tips og triks med hverandre, bidrar også til å øke kompetansen i butikken, mener Torkel. De ansatte i Møbelringen tar ofte en runde i butikken når det har kommet nye varer, for å snakke seg gjennom viktig informasjon om produktene, og for å sikre at alle kan hjelpe kunder som ønsker veiledning.

– Særlig i sesongskifte eller når vi har for eksempel spisestuedager eller soveromsdager, er det ekstra viktig at alle har god oversikt over både nye produkter og varer som er på kampanje. Alle hjelper hverandre så vi kan nå vårt felles mål om å gi kundene den aller beste opplevelsen når de skal handle hos oss, sier Torkel og fortsetter:

– Uansett hva du ser etter, og hvor mye veiledning du har behov for, skal du få den hjelpen du trenger hos Møbelringen!

Skal du kjøpe nytt spisebord? Les Torkels guide til å skreddersy det perfekte bordet for deg